Contact Information

צרו קשר: info@bark.co.il | 0523675748

האם יש דבר כזה 'יותר מדי חלבון' לכלבים?

 

מכל אבות המזון במזון כלבים, חלבון הוא זה שזוכה לתשומת הלב הרבה ביותר. אנו יודעים שזה חיוני להתפתחותם ולחייהם של כלבים. אבל האם יש דבר כזה יותר מדי חלבון?

תכירו את תזונאית הכלבים לורה וורד (Laura Ward) המפרטת על הטווחים של כמות החלבון לכלבים.

__________________________

 

על פי פרופיל התזונה של AAFCO, דרישת החלבון המינימלית לכלבים בוגרים היא 18% ולגורים היא 22.5%. זה מתבטא על בסיס "חומר יבש" (Dry Matter) והדרך להשוות בין מזונות בעלי לחות שונה (כגון אוכל טבעי לכלבים ומזון יבש לכלבים) על ידי הסרה תיאורטית של תכולת המים.

עם זאת, כרגע אין מקסימום תזונתי לחלבון - אז מה זה אומר על האוכל של הכלב שלנו? כמה חלבון זה יותר מדי?

 

למה הכוונה בעצם ב'עשיר' כאשר כתוב 'עשיר בחלבון'?

אנו רואים שכל דיאטה עם תכולת חלבון גולמי של יותר מ-28% היא עשירה בחלבון. עם זאת, אין זה יוצא דופן לראות רמות חלבון מעל 35%, או אפילו מעל 40% במזונות יבשים. בתזונה טבעית לכלבים זה לרוב גבוה יותר ומגיע לאיזור ה- 60% חומר יבש.

היתרונות של חלבון גבוה במזון כלבים - ומתי צריך להיזהר

חלבון קשור לטעימות לכלבים, ולכן מזונות עתירי חלבון הם בדרך כלל סופר טעימים. כלבים יבחרו לעתים קרובות במזון עתיר חלבון על פני אפשרות דלת חלבון, כך שאם יש לך כלב בררן, מזון עתיר חלבון יכול להיות בחירה מצוינת. ישנם גם תרחישים אחרים שבהם חלבון גבוה יותר מוערך במיוחד.

עבור כלבים פעילים או עובדים, החלבון שהם צריכים לתחזוקה גדל. לא רק שיש צורך גדול יותר בחידוש רקמות השריר, אלא ששינויים אחרים בגוף דורשים גם חלבונים מהתזונה. הסיבה לכך היא שפעילויות סיבולת דורשות אספקה יעילה יותר של חמצן וחומרי מזון לשרירים, שהגוף הופך מותנה אליהם, בדיוק כמו אצל ספורטאים אנושיים.

שינויים אלה כוללים עלייה בנפח הדם, כמות תאי דם אדומים ועלייה לחלקים אחרים של תאי הגוף המשמשים לייצור אנרגיה.

חשוב גם שלכלבים מבוגרים יהיה מקור חלבון איכותי בתזונה שלהם. חלבון, המהווה חלק גדול יותר מהקלוריות, תומך ועוזר למנוע היחלשות שרירים הקשורה להזדקנות. אפשרויות מזון רטובות או טריות בינוניות עד עתירות חלבון יכולות להיות בחירה טובה עבור כלבים מבוגרים, מכיוון שהן משפרות את הלחות, טעימות מאוד וגם רכות על שיניים חלשות יותר.

ירידה במשקל היא מצב נוסף שבו חלבון חשוב. תכולת האנרגיה (או הקלוריות) של המזון נשלטת בקפידה כדי לסייע בירידה במשקל, אך חשוב גם לתמוך בשרירים. אספקת חלבון באיכות טובה ותכולת חלבון גבוהה יותר בתזונה חיונית כדי למנוע שחיקת שרירים.

עם זאת, כלבים נוטים יותר לאכול יותר בדיאטה עשירה בחלבון, דבר שאינו יעיל לירידה במשקל. דיאטות עשירות בחלבון בקצה הגבוה יותר של טווח החלבון הגבוה שלנו (יותר מ-35% חומר יבש) הן לרוב צפופות במיוחד ברכיבים תזונתיים ויכולות להיות לא מתאימות לירידה במשקל. כלבים זקוקים לכמות קטנה בלבד של מזונות אלו, אשר בשילוב עם אמצעי ירידה במשקל, עלולים להשאיר כלבים ניזונים מתזונה עתירת חלבון שאינה מיועדת לירידה במשקל, בתחושת רעב.

עבור כלבות בהריון או מניקות, חלבון הוא מרכיב חיוני בתזונה. בשלבים אלו הדרישה לחלבונים, דרך שינויים בגוף והתפתחות גורים או אספקת חלב, היא רבה. על פי הפרופיל התזונתי של AAFCO מזונות עתירי חלבון יכולים להיות בחירה מצוינת לכלבות בהריון או מניקות.

לגבי כלבים סוכרתיים או הסובלים מבעיות בכליות, מקור החלבון  הוא חיוני, אך יש להתייעץ עם הוטרינר.

 

מה רע במזון דל חלבון לכלבים?

דיאטה דלת חלבון אמיתית זמינה רק כאשר היא נקבעת על ידי וטרינר, שכן האכלה בתזונה דלת חלבון ללא צורך רפואי עלולה לגרום למחלות הנובעות ממחסור. עם זאת, ישנם מזונות העומדים בדרישות החלבון של AAFCO מבלי לספק הרבה חלבון נוסף. מזונות אלו מספקים את רוב האנרגיה משומנים ופחמימות.

זה קשור לעתים קרובות למזונות באיכות נמוכה יותר או זולים יותר, מכיוון שחלבון הוא לעתים קרובות גורם מרכזי בעלות במתכון מזון לכלבים. מכיוון שחלבון קשור לטעימה אצל כלבים, מזון עם חלבון נמוך יכול להיות פחות טעים.

 

כמה חשוב חלבון במזון כלבים?

איכות החלבון במזון חשובה הרבה יותר מהכמות. מקור חלבון המספק את כל אבני הבניין של חלבון חומצות האמינו בכמויות הנכונות ובצורה מעכלת ונגישה היא המטרה.

בהחלט יש יתרונות שניתן להרוויח על ידי אספקת רמות גבוהות של חלבון בתזונה של הכלב, אבל ההשפעות של חלק מהמזונות עתירי החלבון הללו עדיין לא נחקרו היטב. אם יש ספק, מומלץ להאכיל מלכתחילה מזון עתיר חלבון בינוני - של 28% עד 30% חלבון חומר יבש - ולנטר את תגובת הכלב שלך. זכור, אתה תמיד יכול לשאול את הוטרינר שלך לגבי שינויים בתזונה של הכלב שלך.

 

UP!